Palīdzi man to izdarīt pašam!

Montessori pedagoģijas filozofijas pamatdoma ir  –

Palīdzi man to izdarīt pašam!

Markam augot un kļūstot patstāvīgam, aizvien vairāk lietas viņš ir spējīgs izdarīt pats. Ir lietas, kas varbūt vēl tik labi nepadodas, bet cenšamies palīdzēt šīs iemaņas trenēt. Tā nu aizvien biežāk saskarāmies ar situācijām, kad darbībā ko patiesībā varētu/mācētu izdarīt pats, Marks lūdza mūsu palīdzību.

Cik nu vien tas ir iespējams mājas vidi cenšamies padarīt maksimāli pieejamu un ērti lietojamu “lielajam” trīsgadniekam.

Darbiņi/Mācību materiāli

Ilgu laiku Markam bija daļēji pieejami viņa mazie darbiņi, kas saturēja mazajam brālim bīstamas sīkās detaļiņas (naglas, stikla priekšmetus utt). Daļu no tiem bijām ielikuši vienā no drēbju skapjiem, bet vietas tur bija pamaz un materiāli stāvēja viens uz otra. Principā gandrīz vienmēr Markam bija nepieciešama palīdzība, lai tos izņemtu. Tā kā lielās istabas telpa mums atļauj, tad jau kādu laiku sapņoju par plauktu sistēmu, ar kuru būtu iespējams norobežot nelielu teritoriju. Tā nu pavisam nesen šis sapnis ir piepildījies. Kopš Markam ir iespēja netraucēti darboties un pašam izvēlēties ko grib darīt, laiks ko viņš pavada darbojoties ir krietni audzis. Stefans šajā “īpašajā zonā” tiek ielaist tikai ar Marka atļauju un tad kāds no vecākiem viņu pieskata.

Pict1101
Pict1096
Pict1097
Pict1098
Pict1099

Patreiz mums ir 4 plaukti un 3 no tiem atrodas tikai materiāli/darbiņi, kas atbilst Montessori materiālu īpašībām – Sajūtu, Praktiskās dzīves, Valodas/Matemātikas. Savukārt ceturtais atvēlēts mākslas aktivitātēm.

Pagaidām Valodas un Matemātikas materiāli savietoti vienā plauktā, jo pie šiem materialiem man vēl kārtīgi jāpiestrādā. Un Markam tikai tagad atjaunojusies (pirmais vilnis bija ap 2 gadu vecumu, bet tad pārgāja) interese par skaņām un skaitu.

Varbūt pamanījāt, ka neesmu pieminējusi Kosmiskās audzināšanas materiālus :D. Mums tādu vēl nav. Bet tā kā interese par ģeogrāfiju ir liela, tad pastiprināti meklēju idejas kā “pa lēto” (nepērkot klasiskos materiālus) sagatavot pasaules karti utt.

Kad papildināšu Valodas, Matemātikas un Kosmiskās audzināšanas materiālus, tad mākslas lietas ceļos citur.

Plauktu zemākajos līmeņos esmu salikusi mazos “Stefana ķērājus” – darbiņus, kas viņu noteikti pievilks un kurus nebūs iespējams tik viegli sabojāt. Tad nu parasti viņš kādu laiku ir aizņemts pirms ķeras pie plīstošām un birstošām lietām.

Ģērbšanās

Dodot bērnam iespēju pašam apģērbties, viņš kļūst patstāvīgāks un palielināsies viņa pašapziņa.

Pirms kāda laika koridorā jakas karājās uz pakaramajiem mūsu augstumā, tāpat cepures un šalles. Bet tagad tās atrodas Markam (un arī Stefanam :D) pieejamā augstumā. Līdz ar to Marks pats var sev paņemt drēbes un apģērbties. Arī pārējais apģērbs atrodas kumodē, kur pats var izvēlēties ko ģerbt un apģērbties.

Stefans arī izmanto šīs izdevības un katru dienu staigā pa māju ar cepurēm vai šallēm! 😀 Trenējas!

Pict0960
Pict0965
Pict0961

Un vēl par apaviem. Marks dzimšanas dienā saņēma dāvanā grāmatu Zili brīnumi. Tur ir attēlots salīdzinājums kārtīgais un nekārtīgai videi. Un kā par brīnumu :D, kopā tā laika gultai un apaviem tiek pievērsta ļoti liela uzmanība. Tagad tiem ir jābūt kārtīgiem! Vienīgi Stefans vēl nav sapratis šo kārtības modeli un bieži izkārto apavus pa savam.
Markam ir vairāki šņorējami apavi, bet aizsiet vēl pats nemāk. Kāda draudzene ieteica superīgu ideju, lai jau tagad Marks pats tiktu galā ar šo apavu uzvilkšanu – kurpju šņoru vietā tiek ievilktas gumijas! Tik vienkārši! Tagad var pats uzvilkt un ar laiku gan jau atgriezīsimies pie šņorēšanas.

Pict0964
Advertisements

4 thoughts on “Palīdzi man to izdarīt pašam!

  1. Baigi laba ideja par gumijām klasisko kurpju šņoru vietā. Laikam ievēršu Niklāvam, jo apnicis atgādināt, lai atkal un atkal sasnien atrisušās šņores. 🙂 Redz, kā arī pratējiem var noderēt tas, kas noder mazākiem bērniem. Paldies par padalīšanos. 😉

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s